Sterke mannen en vrouwen in houten boten

Door: Koos Bauman

Vroeger had je houten schepen en ijzeren mannen. Tegenwoordig is de sloep van Sloeproeiers Groningen nog steeds van hout en heeft een interessante geschiedenis. De bemanning van tegenwoordig is vaak gemixt met mannen en vrouwen. Sterk, maar vooral conditie heb je nodig als je aan sloeproeien wilt doen. Sloeproeiers Groningen heeft de boot liggen bij No Limits Ships aan de Finse haven dicht bij de roeivereniging Aegir. ,,Het belangrijkste verschil is dat dit een duursport is. Als je de vergelijking maakt met hardlopen, dan zijn de roeiers van Aegir de sprinters en wij doen de marathon,’’ legt Matthijs Buurman uit. Hij is de voorzitter en oprichter van de vereniging.

Penningmeester Derk Bruintjes vult aan: ,, Zij roeien in boten met zelfde gewichten en maten. Bij ons is er nog geen standaard. Elke boot is weer anders. Men is wel bezig een standaardklasse te ontwikkelen om het voor de wedstrijd inzichtelijker te maken. Nu is het nog zo dat bij ons de eerste die over de finish komt niet automatisch de winnaar is.’’
,,De boten worden voor de wedstrijd gesleept om de weerstandswaarde te bepalen. Bij de wedstrijd wordt de tijd bijgehouden en met een moeilijke formule gebaseerd op de weerstandswaarde wordt per roeier berekend wat voor wattage ze hebben geleverd. De boot waar de roeier gemiddeld het hoogste vermogen heeft geleverd, is de winnaar.Voor de toeschouwer is dat niet te volgen’’, legt Buurman uit. ,, Het heeft ook wel zijn charme dat de boot regelmatig gesleept moet worden. Dat geeft soms heel veel discussie. Je bent de hele dag bezig. De boten moeten vervoerd worden en je ligt dan met 100 sloepen in het water.’'

Sloeproeiers Groningen bestaat nog maar drie jaar en is al succesvol op vele fronten. Het aantal leden is gegroeid naar vijfenvijftig en ook sportief hebben de Groningers diverse successen behaald. Dat bleef ook niet onopgemerkt bij de organisatoren van de Harlingen-Terschelling Roeirace die de Stadjers een wildcard gaven om vrijdag 31 mei mee te strijden in de Koninginnerace onder de sloeproeiraces. De wachtlijst van ploegen die willen deelnemen aan de 35 kilometerrace van Harlingen naar het eiland is lang en een wildcard krijg je niet zomaar.

,,Ik ben begonnen in 2007 met sloeproeien in de Betuwe. We roeiden op de Linge. In 2017 kwam ik in Groningen en met vier vrienden hebben we een sloep gekocht, de Oihonna. Zij hadden nog nooit een roeiriem in handen gehad. De belangstelling om mee te doen was groot. Na één jaar hadden we al dertig leden en nu vijfenvijftig. De helft roeit fanatiek wedstrijden en de anderen vinden het leuk om een keer in de week te roeien. Het is ook een mooie sport. Je gebruikt al je spieren en als je het goed doet kun je het ook lang volhouden. Ja, eelt op je handen, kun je er wel van krijgen’’, aldus Buurman.  

De Oihonna is van oorsprong een reddingsloep afkomstig van het finse stoomschip Oihonna. Tijdens een van de cruises in april 1906 liep het schip aan de grond voor de kust van Hitis en zowel Lenin als Stalin zouden aan boord zijn geweest van het stoomschip toen het strandde. ,,Wie weet heeft een van hen wel in de reddingssloep gezeten die wij nu in ons bezit hebben’’,  vertelt Buurman. Overigens bekend hij dat het niet helemaal zeker is of de huidige sloep er toen ook al was. ,,Het zou kunnen dat deze sloep later is gebouwd. Dat is moeilijk te achterhalen.’’

Gemengde teams doen in de competitie met de mannen mee. ,,Doel is om onze groep zo breed mogelijk te houden zodat we onze vereniging kunnen uitbouwen. Er zijn vereniging verengd tot één wedstrijdteam en dat is een te smalle basis voor continuïteit.’’ Als gemengd team zijn de Groningers de underdog in de competitie met de mannen. ,,Toch zijn we vorig jaar een paar keer bij een wedstrijd in top drie geëindigd. We zitten nu met het ledenaantal op de grens voor een complete mannen- en vrouwenboot. Volgend jaar kunnen we waarschijnlijk deelnemen met een dames en heren team. Dan kunnen we ook meer bereiken in de competitie.’' De Stadjers doen nu met de Oihonna mee in de eerste klasse. De boot is bepalend in welke klasse men uitkomt. Sloeproeiers Groningen heeft kortgeleden ook een tweede sloep aangeschaft de Noordvaarder. Deze sloep komt van een schip waarmee vroeger op walvissen gejaagd werd. De Noordvaarder komt volgend jaar in de tweede klasse uit. ,, Als we voor de hoofdklasse willen gaan, moeten we met een vast team dat het hele seizoen samen de races vaart. Dan behaal je de beste wattage-prestatie'’, aldus de penningmeester.

Alleen in Nederland bestaat een competitie voor sloeproeiers. Buurman: ,, In Noord-Duitsland zijn bijvoorbeeld wel een paar teams, maar die doen bij ons in de competitie mee, omdat ze die niet in Duitsland hebben. Er zijn in het buitenland wel wedstrijden. Bijvoorbeeld op de Thames in London, The Great River Race. De wedstrijd is ontstaan uit pontjes en watertaxies op de Thames. Die zijn een onderlinge competitie begonnen. Dit is inmiddels een hele grote wedstrijd geworden met meer dan 300 boten en deelnemers van over de hele wereld. De voorwaarde is wel dat je een passagier meeneemt.”

De Groningers doen zelfs met twee boten mee aan de Harlingen-Terschelling Roeirace (HT-race). ,,De Noordvaarder heeft een vaste plek, daarom hebben we hem ook gekocht.’' Dus jullie hebben je ingekocht. ,,Nou er zijn wel eisen voor. In de Noordvaarder zat een vast team dat ik goed kende. De helft stopte nadat ze dertien jaar met elkaar de HT hadden geroeid. Na overleg hebben ze zich bij ons aangesloten. In overleg met de HT-commissie bleek dat deze constructie mogelijk was en hebben wij besloten de boot over te nemen. Je kunt niet zomaar een HT-sloep kopen en vervolgens met een heel nieuw team deelnemen. Dan gaan de teams voor die op de wachtlijst staan.’'

De kansen op een hoge klassering bij de HT-race vrijdag zal ook voor een belangrijk deel afhangen van de wind en golven. ,,Vooral de Oihonna gaat ontzettend goed door golven heen. Dan loopt ze veel harder en beter dan andere sloepen. Een plaats bij de eerste vijftien zal heel bijzonder zijn”, aldus de voorzitter. ,,We zijn eigenlijk nog iets te klein om met een heel sterk team deel te nemen. Een groot deel roeit korter dan een jaar. Als je geluk hebt kun je het in drie-en-half uur doen, maar je kunt er ook vijf uur over doen. Je moet wel mensen hebben die goed getraind zijn en ervaring hebben’', vult de penningmeester aan.


Koos Bauman

Over Koos Bauman

Koos Bauman is sportfanaat en roeideskundige. Hij schrijft voor de site roeien.nl en is medewerker van RTV Noord en het Dagblad van het Noorden. Zelf heeft Koos basketbal gespeeld bij Olympia, gezwommen bij ZCG en de roeisport beoefend bij roeivereniging De Hunze.