Shirtjesfreak
Het begon op 5-jarige leeftijd. Mijn moeder had een prachtig, retro Frans voetbalshirtje gekocht. Trots jongleerde ik jarenlang met het trotse haantje op de borst in het prachtige donkerblauw door de straten van Selwerd en droomde van Platini, Giresse en Tigana. Daar is ongetwijfeld het zaadje geplant voor een levenslange fascinatie voor, en bij tijd en wijle obsessie met, voetbalshirtjes. Urenlang kan ik de verschillende patronen uit de geschiedenis analyseren; een streepje op de mouw, een nieuw kraagje of een prachtig schaduwmotief. Ook daarom is het elk seizoen weer een feest om te ontdekken in welke tenue’s de verschillende clubs in Europa en ver daarbuiten zich gaan hullen.
Met de terugkeer van Arjen Robben spint de commerciële afdeling van FC Groningen garen. De shirtjes met de achternaam van de verloren zoon en het iconische rugnummer tien zijn niet aan te slepen en zorgen er zelfs voor dat de fanshop tijdelijk het bordje ‘uitverkocht’ moest ophangen. Een tenue van het eerste elftal of landenteam is een statement. Waar staat een club of land voor? Door de jaren heen hebben bepaalde shirts een magische bijklank verworven. Als ik aan het shirt van Denemarken tijdens het WK 1986 denk dan zie ik meteen een weergaloze dribbel van Michael Laudrup op het netvlies en legendarische wedstrijden tegen Uruguay (6-1 winst) en de even zo harde 5-1 nederlaag tegen Spanje in de achtste finales hetgeen ook meteen het eindstation was van ‘Danish Dynamite’. Kledingleverancier Hummel ontwierp destijds een schitterend en baanbrekend streepjespatroon met een vlak in het wit, met subtiele rode streepjes, en één in het rood ondersteund met witte krijtstrepen. Bij Inter Milan volgt meteen de associatie met de weergaloze blauw-zwarte verticale strepen, het liefst nog in een wollen uitvoering. Dat shirt ademt Giacinto Facchetti, Bobo Boninsegna en…Henk de Haan. Ja, want de oer-Groninger ruilde ooit zijn groen-witte tricot met wereldkampioen Alessandro Altobelli.
Welke voetballiefhebber kent de clubkleuren niet van de ploegen die de Argentijnse classico verzorgen: Boca Juniors tegen River Plate. Klassiek blauw met de kenmerkende gele horizontale streep vs. het wit met die prachtige schuine rode streep over de lengte van de borst. Helaas zien op dit vlak steeds meer marketingafdelingen hun kans schoon om ook een graantje mee te pikken. De schellen vallen nu toch van je ogen als Juventus aantreedt in een shirt opgedeeld in een wit en zwart vlak met godbetert een roze lijntje hiertussen?!. Hoe durft men daar van de gestreepte verticale zwart-witte banen af te wijken. Hoe gooi je de reputatie van je club te grabbel. Ook Barcelona doet hier vrolijk aan mee door afgelopen seizoen doodleuk in een shirt met blokjes aan te treden. Is niets in het voetbal dan meer heilig?
Clubkleuren en de invulling van het shirt zijn ontstaan door een jarenlange traditie waar je vanaf blijft. Punt. Gelukkig zijn er ook heel veel clubs die dit wel snappen en elk seizoen hele kleine, subtiele veranderingen doorvoeren waardoor de shirtjesfreak toch weer iets heeft om naar uit te kijken. In Groningen is overigens een onvolprezen tweedehandswinkel, Recessie, gevestigd die voor ieder wat wils verschaft. In de inmiddels zeer hippe Oude Kijk in’t Jatstraat stelt de buitengewoon vriendelijke eigenaar voor een prikkie een zeer uitgebreide collectie ter beschikking die iedereen tevreden stelt. Van obsessief verzamelaar tot ‘gewone’ liefhebber. Textiel van Real Madrid, Bayern München, Chelsea en Borussia Dortmund, maar ook van vele exotische clubs..het hangt er allemaal aan de kleerhangers. Uw shirtjesfreak vond er schitterende exemplaren van AS Roma (bestaat er een mooier dieprood), Neuchâtel Chamax (met vintage sponsor Meubles Meyer) en Corinthians (fraaiste clublogo ter wereld). Om onverklaarbare redenen ging dat allereerste Franse shirtje verloren. Daarover heeft menig familieruzie plaatsgevonden. U begrijpt ongetwijfeld de lichte, prettige hartverzakking toen de volwassen versie onlangs gevonden werd in een obscuur zaakje in Montpellier. Op de meest onverwachte plekken kunnen ‘ze’ opduiken. Het loont om een jeugdpassie in stand te houden. Onbetaalbaar geluk.