Omnisportclub 050 (deel 1)
Sinds een drietal jaren heeft het podium van Energy Valley Topclub (EVTC) zich opgeworpen als gezamenlijke sponsor van de toenmalige vier ‘mannelijke’ sportteams binnen de stadsgrenzen op het hoogste profniveau. Een viertal projecten wordt vanuit deze EVTC succesvol gerund en hebben hun podium bij de voetbal-, basketbal-, volleybal- en korfbalclub uit de Stad en zijn daarnaast zichtbaar op de achterzijde van de respectievelijke shirts.
Dit jaar, in 2014, werd het samenwerkingsverband met één jaar verlengd en werd de wens uitgesproken dat de vier clubs elkaar meer zouden omarmen en versterken. Ingegeven door de moeizame manier waarop bestuursleden worden gevonden voor de drie zaalsporten, ligt er voor FC Groningen een opdracht om als enige sportbedrijf de kennis en kunde aan te wenden om de overige drie clubs organisatorisch naar een hoger plan te tillen.
Het woord ‘Barcelona-model’ en omnisportclub zijn pakkende termen en een mooie stip op horizon om naartoe te werken. Realiteit is uiteraard dat elk van de vier clubs een eigen identiteit heeft hoog te houden en op bepaalde vlakken ook elkaars concurrent is. Toch liggen er vrijwel uitsluitend voordelen in een verregaande samenwerking en is op termijn mogelijk zelfs een overkoepelend bestuur mogelijk voor de topsportclubs binnen de gemeente Groningen.
Het besef heerst dat niet gekozen moet worden voor een pakket voorwaarden van bovenaf, maar juist zal moeten worden gekeken naar de kwaliteiten en kansen die de clubs elkaar kunnen bieden en van onderaf de samenwerking op gang moet worden gebracht. Voor de sportliefhebber een schone taak de eerste stap te zetten in die richting. Was er van oudsher niet een volksverhuizing van het Oosterpark, via de E-hal naar het Stadspark om achtereenvolgens Groningen, Donar en GIJS aan het werk te zien?
Inmiddels zijn de speellocaties van alle drie clubs gewijzigd en hebben nota bene ook Lycurgus en Nic. hun Selwerd en De Wijert verruild voor Kardinge, waar niet geheel toevallig ook GIJS is beland. Donar zit vooralsnog gebeiteld in MartiniPlaza, dat op zijn beurt op termijn mogelijk naar het hoofdstation zal verhuizen. FC Groningen zit de komende decennia in Euroborg. Trainen doen Donar en FC Groningen echter weer buiten de eigen thuishaven, soms zelfs buiten de gemeente.
Zaken als clubnaam, clubkleuren, logo’s en shirtontwerpen liggen in de recente historie nogal gevoelig, vooral in voetballand. Waar het paard Pegasus rap werd verwijderd van het logo van FC Groningen en meer dan twee groene banen het ook niet lang uithielden, is het groen-wit van de Stad onomstreden op het thuisshirt. Ook Nic. speelt doorgaans in het groen-wit. Zowel Donar als Lycurgus hebben de laatste jaren vooral in het blauw gespeeld, maar in zaalsportland is het bovendien gebruikelijk sponsors in de clubnaam op te nemen of zelfs de gehele clubnaam te wijzigen. Donar was zo elf jaar opgescheept met de achtervoegsels Capitals en Flames.
Om aan die willekeur een einde te maken en bovendien een uniforme uitstraling te krijgen, zou het wenselijk zijn de naam Groningen in alle clubnamen te verwerken. Ook al omdat het in de landelijke media vaak toch al de woonplaats van een zaalsportclub is, die de kolommen haalt. FC Groningen heeft het voordeel al sinds 1971 aan deze voorwaarde te voldoen. Donar Groningen of Hoofdsponsor Donar Groningen behoeft slechts een kleine aanpassing, net als Abiant Lycurgus Groningen en Nic./Alfa College Groningen. Toevalligerwijze is GIJS Bears Groningen onlangs al hernoemd en is dan ook kandidaat om toe te treden indien de tijd daar rijp voor is. Daarnaast zouden ook de damesteams van Lycurgus en Celeritas-Donar kunnen aanhaken als de basis eenmaal gelegd is.
Het logo van Nic. bevat naar het oprichtingsjaar 1920 al de naam Groningen en Donar en Lycurgus kunnen dit eenvoudig doen bij de komende sponsorwissel. Blijft over de kwestie van de shirtbedrukking. Bij FC Groningen is in een cultuurmanifest vastgelegd dat het thuisshirt altijd twee groene banen dient te bevatten. Ook het thuistenue van Nic. is redelijk traditioneel. In het basketbal is het wenselijk om een licht en een donker tenue te hebben, iets dat bij de door een net gescheiden volleyballers dan weer minder noodzakelijk is. Overeenkomst tussen alle clubs is echter de flexibiliteit in het kiezen van een uittenue of tweede tenue. In Euroborg wordt jaarlijks zelfs een stemming gehouden om het nieuwe uittenue te kiezen. Dit zouden de EVTC-clubs dan ook gezamenlijk kunnen insteken. En net zoals de EVTC als rugsponsor de ruimte voor een hoofdsponsor op de voorkant open laat, kan het traditionele tenue van elke club hierdoor ook ongemoeid blijven.
Volgende week in deel 2 de organisatorische kansen die er liggen voor de vier clubs