Jij bent sport!

Door: Hans Schrijer

Waarschuwing: het lezen van dit artikel kan je geld gaan kosten.

Echt waar, kijk maar eens op www.wijzijnsport.nl Daar vind je veel voorbeelden van geslaagde crowdfunding: het grote publiek als sponsorgroep voor een club of beginnende topsporter, onder het motto: ‘alle beetjes helpen’. De traditionele, schatrijke hoofdsponsor die een bak geld doneert in ruil voor wat naamsbekendheid op het voetbalshirt of schaatspak is op zijn retour. Zelfs voor succesvolle schaatshelden, kersvers Olympisch kampioen of niet, is het niet meer zo vanzelfsprekend dat er zo’n suikeroom of suikertante opstaat om een paar miljoen voor te schieten. De economie zit gewoon niet mee en de tijdgeest al helemaal niet: als club moet je een duidelijk, verantwoord plan hebben, met aandacht voor breedtesport, liefst maatschappelijk verantwoord voetballen of basketballen - en dat is dan wat meer dan eerste elftalspelers die met fotograaf en cameraploeg op bezoek gaan bij achterstandsgezinnen in buitenwijken.

Crowdfunding bestaat al lang. Ook al heette het toen nog geen crowdfunding maar ‘met de pet rondgaan’. Beroemd voorbeeld is de actie in de jaren ‘70 met emmertjes geld om de transfersom voor spits Peter Houtman te betalen. Als trouwe supporter die net een briefje van vijf in het emmertje had gestopt, voelde je je toch een beetje medeverantwoordelijk als hij weer eens prachtig scoorde! Je had er blijkbaar kijk op!

Voorwaarde is wel dat de gulle gever er een klein beetje brood in ziet, zomaar spaargeld storten in een bodemloze put of de financiële malaise van anderen oplossen is (nog) niet populair. Hoe onweerstaanbaar het clubhart ook bonst. Dat ondervond twee jaar geleden Henk de Haan - die toch echt wel weet hoe je een crowd gek krijgt - bij zijn dappere poging om het failliete Veendam te redden. Aanstekelijk enthousiasme genoeg, het woord ‘broezen!’ was niet van de lucht, maar de teller bleef keihard steken op maar 20% van de vele tonnen die nodig waren om de club overeind te houden. Het leverde wel landelijke media-aandacht op, waarbij de hardnekkige vooroordelen dat alle Groningers nuchter en passief zijn een gevoelige tik kregen. Dus een soort reclame was het wel.

Sportieve successen zijn geen garantie meer. De Groningse basketbalclub Donar - vorig seizoen nog onverslaanbare Gasvlammen, mede dankzij een klasje dartele hele en halve Amerikanen, is er dit seizoen nog niet in geslaagd een serieuze hoofdsponsor aan de haak te slaan. Liefst iets korts met een D, dat rijmt zo lekker met Donar, maar kieskeurig mogen ze niet zijn, daar is het de tijd niet naar. Om toch snel een substantieel bedrag op de plank te krijgen, is er een noodactie bedacht: de bestaande groep sponsors - ongeveer 150 bedrijven - is gevraagd om als een soort kerstbonus eenmalig 500 euro extra te storten. Als 1 op de 3 bedrijven dat doet, levert het toch maar mooi 25.000 euro op, goed voor versterking met een extra Amerikaan in de tweede helft van het seizoen. Helaas bleef de teller steken op 31 verkochte kansen op het shirtsponsorschap voor het restant van het seizoen 2014-2015 en ging de loterij niet door. Wel was één van de sponsors van Donar bereid een bedrag met vier nullen over te maken zodat het doel, de extra versterking, er mogelijk toch zal komen! Democratisch crowdfunden mocht je deze actie overigens niet echt noemen, want voor de gemiddelde basketbalfan is 500 euro als instapbedrag best een drempel, maar creatief is het wel.

Heel vaak gaat het fantastisch, met die fondsenwerving in de crowd. Op www.wijzijnsport.nl zie je dat van de 46 campagnes er 39 al geslaagd zijn. Waarbij toch bedragen van 3.000 tot 12.500 de inzet vormen, helemaal niet niks. De gemiddelde gift is 100 euro, meestal zijn er vanaf 10 euro leuke tegenprestaties of ‘give-backs’: een korting of waardebon, kans op een unieke ervaring, bijvoorbeeld een wedstrijd bijwonen of met je collega’s naar een clinic van de hoogstpersoonlijk gesponsorde atleet.

De mogelijkheden zijn in principe onbegrensd. We bedoelen: als er een actie ‘Tientje voor T.Rex’ kan lukken, waarmee het dinosaurussenmuseum Naturalis - pardon Naturalis Biodiversity Center - een zak bejaarde botten van de Tyrannosaurus Rex voor 5 miljoen euro naar Nederland haalt (wél even zelf in elkaar zetten met de bijgeleverde IKEA-handleiding!), wie houdt ons dan tegen om dit jaar te starten met de actie ‘Maandloon voor Messi’? Want jongens, wat zou het hem superslank afkleden, dat witte shirt met twee verticale groene lengtebanen ...

Belachelijk goed financieel nieuws was er eind 2014: onze ‘eigen’ Jansien van Dijk, die op WijZijnSport tussen alle getalenteerde topsporters opvalt met de slogan ‘Geef me de Vijf(kamp)’ heeft haar eerste doel bereikt! Streefbedrag was 4.500 euro, de stand is nu 4.615 euro om eens even heel succesvol als eerste Nederlander de moderne vijfkamp in te gaan op de Olympische Spelen van Rio, in 2016. “Nog 0 dagen te gaan” staat er triomfantelijk onder het binnengehaalde bedrag! Blijkbaar genoeg geld om straks een beetje supergoed te schermen, zwemmen, paardrijden, hardlopen en schieten, allemaal op één wedstrijddag. Dat noemen wij nou heel erg veel waar voor je geld!     


Hans Schrijer

Over Hans Schrijer

Hans Schrijer, redactie Sport in Stad. Tekstschrijver, copywriter, maar in de eerste plaats sportgek. Uit Nijmegen geƫmigreerde Groninger zonder heimwee.

WEBSITE